8 skäl till varför knäböj är bättre benpress

Man som knäbljer

8 skäl till varför knäböj är bättre benpress

Jag har tidigare skrivit om varför du bör köra knäböj. Men hur är det med benpressmaskinen då? Gör inte den typ samma sak, fast det är mycket enklare? Jo den tränar också benen, men du får så mycket mer ut av att träna knäböj i stället. Inte övertygad? Här får du 8 skäl till varför du bör välja knäböj över benpress.

1. Benpressmaskinen, oavsett utformning, har ett förinställt rörelsemönster bestämt av tillverkaren. Detta mönster är med stor sannolikhet inte perfekt för just din individuella kroppstyp. Väldigt få människor faller in i vad tillverkaren anser vara en genomsnittlig person. Detta påverkar kvaliteten i rörelsen vilket i längden kan leda till rörelse- och hållningsdysfunktioner.

legpress_compression2. Benpress-maskiner har visat sig mer benägna att ge ländryggsproblem då du i bottenpositionen av rörelsen har en kraftig höftflexion, knäna kommer nära bröstet vilket kan göra att ländryggen lyfter från underlaget och ger en kraftig kompression av kotorna i ryggen. En korrekt utförd knäböj ger ingen kompression av ryggkotorna.

3. Knäböj ökar stabiliteteten i hela kroppen genom att du balanserar vikten på dina två fötter. Vilket inte är fallet i en benpress där du sitter/ligger stadigt med vikten på dina fötter.

4. Eftersom en knäböj kräver balans aktiveras bålen kraftigt, vilket en liggande/sittande benpress inte gör. Där tränar du bara benen.

5. Dessutom ökar även knäböj stabiliteten i knän genom att muskler och ligament runt knäleden stärks då du måste balansera upp vikten. Därmed minskar risken för knäproblem.*

6. I en knäböj får du en full extension i höften vilket du inte får i en benpress. Detta medför att i en benpress tränar du inte upp kraften i din höftextension vilken du har stor nytta av om du vill hoppa högt eller springa fort t.ex.

7. Helkroppsövningar har visat ge en mer anabol (uppbyggande) effekt än isolerande övningar. Knäböj är en helkroppsövning, benpress är det inte. Det har visat sig i studier att träna knäböj ger 25% mer testosteron och upp emot 200% tillväxthormon jämfört med att träna benpress.

8. Du aktiverar 43% mer muskler i en knäböj jämfört med i en benpress (eller Smithmaskin).

 

Fördelar för benpressen då? Jo, det finns faktiskt några:

1. Du kan pressa mer vikt. Eftersom du inte behöver balansera och stabilisera resten av kroppen utan bara fokusera på benen så kan du ösa på mer viktplattor.

2. En benpressmaskin ställer inte lika stora krav på rörlighet och teknik som en knäböj gör. Det är därför lättare att komma i gång.

3. En benpress är inte lika ”läskig” som en skivstång med en massa vikter på. Tröskeln till att sätta sig i benpressen är bra mycket lägre mot att  lägga en tung stång på axlarna.

4. En benpressmaskin går oftast mycket snabbare att använda också, då de ofta har ett viktmagasin där du enbart behöver flytta en sprint, och inte springa runt hela gymmet i jakt på rätt viktplattor.

/ Christian

*Så klart kan även knäböj ge knäskador då de medför en stor belastning på knäleden. Men här jämför jag med en benpress, och korrekt utförd så tränas knästabilitet bättre i en knäböj. Har du knäproblem så bör du vara försiktigt med alla typer av övningar som belastar knäna så klart.

1 kommentar

  1. Veteran 74 år - 15 oktober, 2017 20:12

    Jag har diskbråck i ländryggen , kan inte lyfta en skivstång utan att det oroa mig mycket. Benpress borde vara bättre, säg gärna emot mig. Så jag förstå

    Svara

Kommentera inlägget